Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’nun (EPDK) Temmuz 2025 verileri, Türkiye’de elektrikli araç pazarının son bir yılda büyük ivme kazandığını ortaya koyuyor. Araç sayısı yüzde 120 artışla 291 binin üzerine çıkarken, şarj soketi sayısı da yüzde 55 büyüdü.
ELEKTRİKLİ ARAÇ VE ŞARJ ALTYAPISINDA DİKKAT ÇEKİCİ ARTIŞ
Bir yıl önce 136 bin olan elektrikli araç sayısı 291 bine ulaşırken, toplam şarj soketi sayısı 32 bin 682 oldu. Ülkede her 9 araca bir şarj soketi düşüyor. Soketlerin 13 bin 794’ü DC hızlı şarj, 18 bin 088’i ise AC standart şarj. 50 kW ve üzeri güç sağlayan 12 bin 680 soket bulunuyor.
ŞARJ AĞLARINDA REKABET
Türkiye’nin en geniş şarj ağına sahip şirketi 5.630 soketle Zes. Ancak DC soketlerde Trugo 1.875 adetle lider, onu 1.850 DC soketle Eşarj takip ediyor. Bu tablo, hızlı şarj altyapısında rekabetin kızıştığını gösteriyor.
TÜKETİM VE KULLANICI ALIŞKANLIKLARI
Ocak-Temmuz döneminde elektrikli araçların şarj için tükettiği enerji 19,2 milyon kWh’den 45,6 milyon kWh’e çıktı. Şarj seansları da bir yılda iki katına ulaştı. Kullanıcılar Temmuz ayında enerjinin yüzde 87’sini DC hızlı şarj istasyonlarında tüketti. Ortalama 36 dakikada 26 kWh dolum yapan DC şarj, uzun yolculukların vazgeçilmezi oldu. Buna karşılık, AC şarj istasyonları genellikle uzun süreli park alanlarında “tamamlayıcı” rol üstleniyor.
ŞARJ TÜKETİMİNDE ŞEHİRLERİN PAYI
İstanbul yüzde 23,8’lik pay ile açık ara lider olurken, Ankara yüzde 10,1 ve İzmir yüzde 6,8 ile onu takip etti. Bu dağılım, büyük şehirlerdeki elektrikli araç yoğunluğunu net biçimde ortaya koyuyor.
KURULU GÜÇ ARTIYOR AMA ALTYAPI BASKI ALTINDA
Şarj istasyonlarının toplam kurulu gücü bir yılda yüzde 81 artarak 2.374 MW’a ulaştı. Ancak araç başına düşen ortalama şarj gücü 8,14 kW’a geriledi. Yine de Türkiye’nin bu alanda küresel ortalamanın (2,8 kW) ve AB seviyesinin (2,6 kW) oldukça üzerinde olduğu vurgulanıyor.
Kaynak: HABER7.COM
#ESHAHABER.COM.TR #haber #gündem #sondakika #news #press #worldnews